11 CECH IDEALNEGO NAUCZYCIELA

idealny nauczyciel

 

Idealny nauczyciel, czyli kto?

Jakie cechy posiada osoba, która zasługuje na miano ”idealnego nauczyciela”?

Nie wiesz, to zerknij na zestawienie 11 cech idealnego nauczyciela, a od razu sobie o nim – o swoim ”idealnym” profesorze, lektorze, trenerze… – przypomnisz.

 

Idealny nauczyciel, czyli jaki?

 

Ile to razy w życiu słyszałeś, albo sam pomocy szukałeś, mówiąc:

„Szukam dobrego nauczyciela języka francuskiego”,

”Pilnie poszukuję dobrego korepetytora z hiszpańskiego”,

„Polecisz mi jakiegoś dobrego lektora angielskiego do firmy, plis…””

I co?

Popytałeś, poszukałeś, no i w końcu znalazłeś… tego czego szukałeś, a więc ”dobrego nauczyciela”. Brawo!

Zastanawia mnie tylko jedna rzecz.

Dlaczego szukałeś tylko tego dobrego, a nie tego najlepszego… idealnego nauczyciela?!

Bo taki nie istnieje?

Jesteś pewien?

No to przekonajmy się, ile w tym stwierdzeniu jest prawdy!

 

Idealny nauczyciel, czyli kto?

 

Wskazówka 1

Zgodnie z definicją słownikową idealny, to ”taki, jak ideał, odpowiadający wymyślonemu wzorcowi, doskonały, wzorowy”.

A więc, wniosek I:

To że dla jednej osoby dany nauczyciel jest idealny, to jeszcze nie znaczy, że dla drugiej też taki będzie.

 

Wskazówka 2

Z badań przeprowadzonych w 2015 roku przez Millwarda Browna wynika, że każdą grupę wiekową charakteryzują inne wartości.

I tak:

1. Dzieci z podstawówki cechuje:

  • miłość do Pani nauczycielki / Pana nauczyciela,
  • potrzeba akceptacji bez względu na wszystko,
  • ciekawość świata,
  • zabawa,
  • radość uczenia się,
  • potrzeba ruchu.

Reasumując dzieci z klas 1-3 wierzą w ”Panią”.

To znaczy, że gdy mama powie do syna pierwszej klasy:

”Kochanie, ale to słówko nie tak się wymawia po angielsku…”,

to syn zapewne odpowie:

”Mamo, ale Pani powiedziała, że to się tak czyta!”).

Co więcej, dla dzieci w klasach 1-3 szkoła i nauka jest fajna. Mają masę niespożytej energii, chłoną wiedzę jak gąbki, są chętne do współpracy – nie bez powodu mówi się, że dzieci wyznają zasadę ”mówisz masz” czy ”myślisz robisz!”.

Natomiast dzieci z klas 4-6 jeszcze lubią chodzić do szkoły, ale już nie lubią się uczyć. Według nich zdecydowanie najlepsze są przerwy.

A jak zapytasz, co myślą o szkole, to niewykluczone, że usłyszysz coś w stylu:

”Czasem fajnie, ale generalnie nudno”.

2. Gimnazjaliści uważają, że:

  • grupa jest najważniejsza,
  • BFF (best friends forever, czyli za naszych czasów 😉 najlepszy kumpel, psiapsióła),
  • każda wiedza może być ciekawa,
  • zmiany i nowości są cool,
  • świat dorosłych jest fascynujący,
  • dorosły może pomóc, tzn. może być połączeniem pomiędzy światem gimnazjalistów, a światem dorosłych.

Reasumując nie boją się nowinek i zmian.

Aspirują do świata dorosłych. Marzy im się samodzielność, niezależność, indywidualizm.

A co myślą o szkole?

Wiadomo, nic dobrego.

Szkoła w oczach gimnazjalisty to odpytywanie, stres, wyrobnictwo, bo nic tylko uczą się do testów i zbierają punkty.

To miejsce do testowania granic i zasad. Według gimnazjalistów nauczyciel nic nie wie o życiu, nie rozumie ich problemów, „nie ogarnia” – słowo klucz, ”jak ktoś ogarnia to szacun, a jak nie… to uuu”. U nich nie ma półśrodka – albo jest na plus, albo na minus.

Uczą się zgodnie z ofertą szkoły, w myśl zasady ”jak dają, to biorę” i nie tracą zbytnio energii na kwestionowanie tego, co jest im ”wbijane go głowy”.

Niemniej jednak oczekują, że wiedza będzie przekazywana w sposób nietypowy. Nauczyciel ma ich zainspirować, zaciekawić. Innymi słowy, chętnie podążają za nauczycielem, który jest interesujący, a nie tylko posiada wiedzę.

Ale uwaga!

Nauczyciel, który używa technologii tylko po to, żeby im zaimponować… jest już na starcie ”spalony”.

3. Ponadgimnazjaliści (licealiści, uczniowie techników, szkół zawodowych) liczą na:

  • pragmatyzm, odpuszczanie (oczekują, żeby nie męczyć ich z przedmiotów, które nie są jakoś – na jakimś etapie edukacyjnym –  dla nich istotne, bo np. matury z tego przedmiotu nie zdają),
  • wiele form przekazu,
  • pasję u nauczyciela (chcą na zajęciach energii, zaangażowania, uśmiechu…),
  • wyzwania, które zmotywują ich do działania (będą wymagały od nich wysiłku, poświęcenia itp., dadzą im możliwość sprawdzenia samych siebie, ich wiedzy, odporności itd.),
  • wsparcie, doping, pochwały od nauczyciela.

Ponadto liczą na to, że nauczyciel:

  • ”się ogarnianie” (jeśli nauczyciel utrzymuje porządek na zajęciach, potrafi utrzymać uczniów w ryzach, to może liczyć na szacunek ze strony uczniów – ”ma ich szacun”),
  • nie będzie mściwy (klasyka gatunku: Nauczyciele wchodzi do klasy i pyta: ”Kto zrobił pracę domową”, w klasie zapada grobowa cisza, a on na to z uśmiechem na twarzy dodaje: ”No to karteczki wyciągamy!”),
  • nie będzie walczył z technologią (tylko ją pokocha, tak jak oni ją kochają),
  • pozwoli im na samodzielność, autorefleksje, planowanie, nic nierobienie… (notabene ich ulubione zajęcie w  wolnym czasie 🙂 ).

Podsumowując uczeń szkoły ponadgimnazjalnej w czasie wolnym siedzi na fejsie, chodzi na imprezy, a ”smartfon jest  dla niego bogiem”.

Lubi wyzwania i eksperymenty (również te z używkami).

I co z tego wszystkiego wynika?

Wniosek II:

Ten idealny nauczyciel, dla każdej z wymienionych grup wiekowych jest kimś innym.

Niemniej jednak, można zauważyć, że pewne oczekiwania, co do tego ”idealnego nauczyciela” się powtarzają.

 

11 cech idealnego nauczyciela

 

I w ten oto sposób dotarliśmy do meritum sprawy, do zestawienia 11 cech idealnego nauczyciela.

A więc idealny nauczyciel:

1. jest pasjonatem, ma osobowość

Potrafi zarazić swoją pasją. Jak zaczyna mówić to ma taki specyficzny błysk w oku. Od razu po nim widać, że ma wielkie zamiłowanie do dziedziny, którą się zajmuje. To człowiek, którego pasja wyróżnia go spośród innych ludzi.

2. jest zaangażowany, zmotywowany do pracy

Nie przychodzi na zajęcia, żeby je ”odbębnić”. W przygotowanie i poprowadzenie zajęć wkłada wiele uczucia, wysiłku, czasu, a czasem i pieniędzy.

3. jest sympatyczny, przyjazny

Sympatia, przychylność, życzliwość aż bije od niego, co przekłada się na jego udaną współpracę, dobre relacje z uczniami.

Bowiem nie zapomina o tym , że jeśli uczeń lubi nauczyciela, to się będzie się od niego uczył, jeśli go nie lubi, to się od niego uczył nie będzie, i już! Tak po prostu! Albo jest ”chemia”, albo jej nie ma.

4. jest cierpliwy

To znaczy, że potrafi wytrwale czekać, na zamierzone rezultaty. Wie, kiedy i jak pomóc. Ma świadomość tego, że do opanowania niektórych części materiału, potrzeba czasu… by dojrzeć.

5. jest kreatywny

Potrafi poprowadzić zajęcia w sposób oryginalny. Uczy w sposób interesujący, tzn. atrakcyjny i zajmujący. Jest tym nauczycielem, który nakręca do nauki, a nie tym, z którym trzeba nieustannie trzepać kolejne ćwiczenia z gramatyki.

6. pokazuje swoim uczniom, że są ważni

Każdy z nas ma potrzebę bycia ważnym i takie małe kwestie, jak np. mylenie imion uczniów naprawdę mają znaczenie. Cecha ta jest szczególnie istotna dla uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej, którzy nadal! chcą być ważni… tak samo ważni, jak to miało miejsce do tej pory w ich domach, nadal potrzebują wsparcia w budowaniu poczucia własnej wartości i on im to daje.

7. motywuje do nauki

Potrafi przekonać, że warto się uczyć, że podejmowane przez uczniów działania, ich nauka, mają głębszy sens i na pewno z czasem przyniosą wymierne korzyść.

Zaraża swoim entuzjazmem, zachęca do działania,a w chwilach kryzysu pokazuje, że nie jest wcale tak źle, jakby mogło się wydawać.

Ponadto wzbudza w swoich uczniach jakże ważne poczucie kontroli nad rzeczywistością, upewniając ich raz za razem, że ta ich ciężka praca, zaangażowanie jest istotne i wartościowe.

8. zna swoich uczniów, bo potrafi słuchać

Uważnie wsłuchuje się wypowiedzi swoich uczniów, pamiętając o tym, że im lepiej ich zna, tym łatwiej mu dostosować materiał do ich potrzeb, dotrzeć do nich komunikacyjnie, zmotywować ich do działania.

9. naucza i tłumaczy rzeczy trudne, ale robi to w prosty sposób

Dokładnie tak!  Ten idealny nauczyciel ma nie tylko wiedzę, ale i odpowiednie umiejętności do jej przekazywania.

Jest doskonałym strategiem. Potrafi zaplanować i przeprowadzić czasem trudne i długotrwałe ”akcje”, ale w taki sposób, by nie było ofiar. Potrafi odwoływać się do wiedzy już zdobytej przez uczniów i jednocześnie wprowadzać dalsze, odpowiednio trudniejsze zagadnienia.

10. ocenia, ale nie krytykuje

Wie, że jego i każdego ucznia z osobna łączy wspólny cel do osiągnięcia. Dlatego też dotrzymuje im kroku. Kibicuje każdemu z nich z osobna w trakcie nauki: ”Brawo. Dajesz radę!”. W trudnych chwilach wspiera, naprowadza na dobrą drogę. A na końcu świętuje razem z nim: ”Gratuluję! No widzisz. Jak chcesz to możesz! Chapeau bas !”.

Innymi słowy wie, co to ocenianie kształtujące i z dala trzyma się od krytykowania. Wie, że wytykanie błędów, ganienie tylko krzywdzi, zamiast budować.

11. rozwija się

Każdy dobry nauczyciel jest nastawiony na nieustanny rozwój. Szkoli się, doskonali swoje umiejętności nie tylko na polu zawodowym, ale i osobistym. Umiejętność ciągłego uczenia się powinna być nieodzownym elementem jego życia… tak samo jak i dzielenie się swoją wiedzą, a więc nauczanie!

 

Idealny nauczyciel, to ten skuteczny

 

I w ten oto sposób dobrnęliśmy do końca zestawienia 11 cech idealnego nauczyciela. Cech, które składają się na tę jedną, jedyną i najważniejszą jego wartość, tj. na jego ”skuteczność”.

A więc, gdy ktoś Cię pyta o ”dobrego nauczyciela”, albo opowiada o swoim ”najlepszym”, wręcz ”idealnym nauczycielu”, to tak naprawdę myśli o tym ”skutecznym nauczycielu”.

Skutecznym nauczycielu, czyli tym, co potrafi pomóc w osiągnięciu oczekiwanych rezultatów.

Tym, co zaraża swoją pasją, jest zmotywowany, sympatyczny, cierpliwy, kreatywny, traktuje swoich uczniów jak VIPów, motywuje do dalszej nauki, potrafi słuchać, w prosty i nierzadko zabawny sposób uczy i tłumaczy rzeczy trudne, ocenia, ale nie krytykuje i nieustanny rozwój to jego drugie imię.

I co, przypomniałeś sobie swojego ”idealnego nauczyciela”?

Bo ja tak.

Zawsze, gdy pomyślę o ”idealnym nauczycielu” to, na myśl przychodzi mi mój nauczyciel języka francuskiego, p. Kazimierz Łukowicz, wykładowca UJ, niesamowicie kompetentny, poczciwy pasjonat językowy, który pojawił się na mojej drodze językowej, gdy najbardziej tego potrzebowałam.

Monsieur ! Un très grand merci à vous !

 

Spodobał Ci się artykuł, udostępnij go znajomym!

Bądź na bieżąco:

– zapisz się na newslettera i otrzymaj dostęp do e-booka ”Efektywna nauka języka;

– obserwuj bloga FRANG na Facebooku (co piątek nowa #frangowazagadkajezykowa do rozwiązania – przyłącz się do zabawy!)

Frangowa zagadka językowa

 

Artykuł powstał w ramach projektu ”Dzień Nauczycieli Języków Obcych 14.10.2016”, tworzonego przez polskich blogerów językowo-kulturowych rozsianych po całym świecie, którzy tak samo, jak i ja postanowili w tym wyjątkowym dniu podzielić się z Tobą wspomnieniami o swoich nauczycielach języków obcych.

Dobry nauczyciel języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego itd.

Zerknij, co inni pasjonaci języków myślą o swoich idealnych nauczycielach – tych z dzieciństwa, ze studiów, tych osobach, które w jakiś szczególny sposób przyczyniły się do tego, że dzisiaj są, kim są:

Chiny:

Biały Mały Tajfun – Dzień Nauczyciela 

Francja:

Demain viens avec tes parents – Dzień Nauczyciela

Francuskie i inne notatki Niki – Wspomnień czar… w Dniu Nauczyciela

Blog o Francji, Francuzach i języku francuskim – Jak zostałam panią od francuskiego

Hiszpania:

Hiszpański na luzie – Nauczyciele języków, takich was zapamiętałam

Japonia:

Japonia-info.pl – Nauczyciel, który zmienił moje podejście do nauki języków 

Niemcy:

Niemiecki w Domu – Cechy dobrego nauczyciela

Językowy Precel – Moje nauczycielki niemieckiego

Norwegia:

Norwegolożla: Nauczyciel idealny – czy istnieje?

Rosja:

Dagatlumaczy.pl – Dzień Nauczyciela – komu zawdzięczam znajomość rosyjskiego? 

Wielka Brytania:

English Tea Time – Jak nauczycielka angielskiego wpłynęła na moje życie

Lanuage Bay – One way to learn english

Angielski dla każdego – Dzień Nauczyciela 2016

English with Ann – Jak być dobrym nauczycielem 

Włochy:

italia-nel-cuore – Dobry nauczyciel to skarb

Primo Cappuccino – Jakim nauczycielem języków obcych NIE być? 

Wielojęzyczne:

uLANGUAGES – Dzień Nauczyciela 2016 i najbardziej inspirujący nauczyciel w moim życiu 

Lingwoholik – Jaki wpływ na językoholizm mają nauczyciele? 

14 komentarzy do “11 CECH IDEALNEGO NAUCZYCIELA

  1. Justyna - blog o Francji Odpowiedz

    Wysoko postawiłaś poprzeczkę tym wpisem 😉
    Idę popracować nad punktem nr 10.
    Pracując z dorosłymi, wydaje mi się, że nie muszę ich chwalić, bo sami dobrze zdają sobie sprawę ze swoich postępów, etc. – bardzo błędne założenie!

    • Aleksandra Szczypczyk-Klimek Autor wpisuOdpowiedz

      Ojj właśnie to dorośli mają najwięcej sobie do zarzucenia i tym samym mają dużo niższe niż powinni mieć poczucie własnej wartości. Wiesz to ten etap, gdzie już nie wolno popełniać błędów (w końcu lepiej milczeć niż powiedzieć coś źle po francusku…), gdzie się wszystko chce mieć zrobione na tip top i jeszcze najlepiej na wczoraj 😉 Smutne, czasem nawet przerażające, ale tak to niestety teraz wygląda.

  2. Nika Odpowiedz

    Aż tak idealnego nauczyciela nie spotkałam chyba nigdy, ale fakt że ci którzy utkwili mi w pamięci jako wyjątkowi w dużej mierze spełniali większość z owych 11 punktów 🙂

  3. Daga Odpowiedz

    Ja bym tutaj dodała pokorę i umiejętność przyznania się do błędu – w końcu nie jesteśmy nieomylni. I, chyba ważniejsze, utwierdzanie w przekonaniu, że nie ma głupich pytań – jak ktoś kilka razy usłyszy, że zadaje głupie pytania, albo „no wiesz, ale to wstyd tego nie wiedzieć”, z pewnością już o nic nie będzie pytał, zwłaszcza na forum.

    • Aleksandra Szczypczyk-Klimek Autor wpisuOdpowiedz

      Daga faktycznie coś w tym jest, że niektórzy, a zwłaszcza nauczyciele, mają problem z przyznawaniem się do popełnionych błędów. Pewnie boją się stracić w oczach swoich uczniów, nie zdając sobie sprawy, że działając tak odnoszą zupełnie inny rezultat. A ten drugi element, o którym wspomniałaś – utwierdzanie w przekonaniu, że nie ma głupich pytań… – można by podciągnąć pod pkt. 10 ”oceniać, ale nie krytykować”. Co Ty na to?

  4. Agata Pruszyńska Odpowiedz

    Merytoryczny wpis pokazujący, że wcale nie tak łatwo zbliżyć się do ideału nauczyciela. Oczywiście dla chcącego nic trudnego 🙂 Zgadzam się z Daga, że umiejętność przyznawania się do błędu jest również ważna. Do cech idealnego nauczyciela dodałabym jeszcze bycie wymagającym.

  5. Adam Odpowiedz

    Zainteresowały mnie bardzo te badania Millward Brown z 2015 roku. Czy mogłabyś dać jakiś namiar na nie? Z góry wielkie dzięki!

    • Aleksandra Szczypczyk-Klimek Autor wpisuOdpowiedz

      Cześć Adam! Obawiam się, że niewiele pomogę, bowiem artykuł powstał w oparciu o moje notatki ze szkolenia metodycznego dla nauczycieli języka angielskiego, w którym uczestniczyłam. Może zgłoś się do jakiegoś wydawnictwa zajmującego się opracowywaniem podręczników do nauki języka angielskiego i zapytaj czy nie dysponują takimi badaniami. Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *