Na dobry początek serdecznie Cię zapraszam do odsłuchania wywiadu z Sylwią Stefańczyk, psychologiem i pedagogiem dziecięcym (oligofrenopedagogiem), którą poprosiłam o podzielenie się z nami swoją wiedzą na temat:
ROZWOJU JĘZYKOWEGO DZIECI I DOROSŁYCH.
Różnice i podobieństwa w nauce, przyswajaniu języków obcych.
W tym pełnym ciekawych, a czasem wręcz zaskakujących i, co najistotniejsze, pełnym praktycznych informacji wywiadzie dowiesz się między innymi:
– czy dzieci uczą się języków obcych inaczej niż dorośli,
– czy osoby muzykalne, czyli te, które mają znacznie szerszy zakres słyszanych częstotliwości, radzą sobie lepiej z przyswajaniem języków obcych,
– co to jest zdolność poznawcza,
– czy stres jest nieodzownym elementem nauki,
– co to jest wiedza metalingwistyczna,
– poprawiać błędy językowe czy nie,
– jakie są podobieństwa w nauce języków obcych u dzieci i dorosłych,
– na czym polega nauka poprzez imitację,
– co to jest nauka poprzez zrozumienie.
NAUKA JĘZYKA OBCEGO TO ZUPEŁNIE INNE ZJAWISKO NIŻ PRZYSWAJANIE JĘZYKA OJCZYSTEGO.
Wniosek 1:
– U małych dzieci będziemy mówić o przyswajaniu języka, też języka obcego. U dorosłych zawsze będzie to nauka.
– Osoba dorosła słyszy tylko te dźwięki, których się nauczyła będąc dzieckiem. Ale można poszerzać pasmo słyszalności poprzez różne techniki, a także poprzez długotrwałe osłuchiwanie się z obcym językiem w naturalnym środowisku.
MÓZGI DOROSŁYCH I DZIECI RÓŻNIĄ SIĘ W PRZETWARZANIU JĘZYKA OBCEGO.
Wniosek 2:
– Dzieci są nieświadome nauki. Przetwarzają język automatycznie bez świadomej kontroli.
– U dorosłych proces przetwarzania języka jest zintelektualizowany, osoby myślą o tym świadomie. Nawet dla tych, którzy posługują się językiem w sposób płynny i bezwysiłkowy – ciągle będzie to czynność pod kontrolą uwagi.
ŚWIADOMOŚĆ = STRES?
Wniosek 3:
– Dzieci nie mają presji nauki, a szczególnie presji mówienia poprawnie. Dzieci chłoną informacje bez zastanawiania się czy są one poprawne, wypowiadają się swobodnie, bo są nagradzane po prostu za mówienie, a nie są karane za błędy.
– Dorośli mają pełną świadomość procesu uczenia się, starają się unikać błędów, a przez to mniej mówią.
ZDOLNOŚĆ MYŚLENIA ABSTRAKCYJNEGO, FORMALNEGO, POZNAWCZEGO.
Wniosek 4:
– U dzieci myślenie abstrakcyjne czy poznawcze jest jeszcze niewykształcone. Dzieci nie potrafią również dokonywać złożonych analiz i syntez nowych informacji.
– Osoba dorosła rozumie i wie: jak się uczyć, jak kontrolować swoją uwagę, jak rozwiązać problem i jak zapamiętywać. Dorośli posiadają rozwiniętą już wiedzę metalingwistyczną. Mają świadomość użycia danych części mowy. Rozumieją, że dane zdanie może mieć dwa znaczenia: dosłowne i przenośne. Osoba dorosła nieustannie porównuje nowe informacje do wiedzy już zdobytej.
POPRAWIANIE JAKO NEGATYWNY ASPEKT.
Wniosek 5:
– Dzieci są zanurzone w języku. Słyszą go cały czas, doświadczają wieloma zmysłami. Są nagradzane za każde wypowiedzi i czasami poprawiane. Nie mają rozumienia nauki. Nie odbierają poprawiania jako aspektu negatywnego.
– Dorośli ucząc się języka przeznaczają na to pewien czas. Rzadko zdarza się tak, że mogą wyjechać do obcego kraju i po prostu zanurzyć się w tym języku i osłuchać się z nim. Wtedy też osoba dorosła jest zmuszona do konwersacji, czyli do częstszych ćwiczeń. Dorośli mówią po prostu mniej i wolniej, cały czas się kontrolując i poprawiając.
NAUKA POPRZEZ IMITACJĘ.
Wniosek 6:
– Dzieci nie mając poczucia popełniania błędu skupiają się na sensie zdania, na przekazaniu znaczenia. To zaś, czego się uczą od dorosłych, to sposobu, w jaki ta informacja zostanie dostarczona. Imitują to, w jaki sposób maja o coś poprosić lub np. czegoś zażądać.
– Dorosły ucząc się nowego języka imituje strukturę powierzchowną: idiomy, akcent, wymowę, strukturę zdania.
NAUKA PRZEZ ZROZUMIENIE.
Wniosek 7:
– Mówi się, że dzieci uczą się przez zapamiętywanie i powtarzanie. Jednak dzieci rozumieją użycie danych słów czy konstrukcji poprzez kontekst w jakim się to odbywa.
– Dorośli nowe informacje odnoszą do posiadanej już przez nich wiedzy i doświadczenia.
EFEKTYWNA NAUKA JĘZYKA.
Wniosek 8:
Dzieci i dorośli różnią się w sposobie uczenia się języków obcych. I dlatego tak ważne jest dostosowanie metod, technik nauki do wieku osoby uczącej się. Dzięki temu nauka będzie najbardziej efektywna.
Jeśli chciałbyś nawiązać kontakt z Sylwią, napisz do mnie, a ja przekażę jej Twoją wiadomość.
Nasunęły Ci się jakieś pytania?
Chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami odnośnie nauki języków obcych?
Skomentuj!
Podcast: Play in new window | Download