WYWIAD ZE SPECJALISTĄ: PSYCHOLOGIEM

Wywiad z psychologiem Sylwią Stefańczyk

 

Na dobry początek serdecznie Cię zapraszam do odsłuchania wywiadu z Sylwią Stefańczyk, psychologiem i pedagogiem dziecięcym (oligofrenopedagogiem), którą poprosiłam o podzielenie się z nami swoją wiedzą na temat:

 ROZWOJU JĘZYKOWEGO DZIECI I DOROSŁYCH.

Różnice i podobieństwa w nauce, przyswajaniu języków obcych.

W tym pełnym ciekawych, a czasem wręcz zaskakujących i, co najistotniejsze, pełnym praktycznych informacji wywiadzie dowiesz się między innymi:

– czy dzieci uczą się języków obcych inaczej niż dorośli,

– czy osoby muzykalne, czyli te, które mają znacznie szerszy zakres słyszanych częstotliwości, radzą sobie lepiej z przyswajaniem języków obcych,

– co to jest zdolność poznawcza,

– czy stres jest nieodzownym elementem nauki,

– co to jest wiedza metalingwistyczna,

– poprawiać błędy językowe czy nie,

– jakie są podobieństwa w nauce języków obcych u dzieci i dorosłych,

– na czym polega nauka poprzez imitację,

– co to jest nauka poprzez zrozumienie.

 

NAUKA JĘZYKA OBCEGO TO ZUPEŁNIE INNE ZJAWISKO NIŻ PRZYSWAJANIE JĘZYKA OJCZYSTEGO.

Wniosek 1:

– U małych dzieci będziemy mówić o przyswajaniu języka, też języka obcego. U dorosłych zawsze będzie to nauka.

– Osoba dorosła słyszy tylko te dźwięki, których się nauczyła będąc dzieckiem. Ale można poszerzać pasmo słyszalności poprzez różne techniki, a także poprzez długotrwałe osłuchiwanie się  z obcym językiem w naturalnym środowisku.

MÓZGI DOROSŁYCH I DZIECI RÓŻNIĄ SIĘ W PRZETWARZANIU JĘZYKA OBCEGO.

Wniosek 2:

– Dzieci są nieświadome nauki. Przetwarzają język automatycznie bez świadomej kontroli.

– U dorosłych proces przetwarzania języka jest zintelektualizowany, osoby myślą o tym świadomie. Nawet dla tych, którzy posługują się językiem w sposób płynny i bezwysiłkowy – ciągle będzie to czynność pod kontrolą uwagi.

ŚWIADOMOŚĆ = STRES?

Wniosek 3:

– Dzieci nie mają presji nauki, a szczególnie presji mówienia poprawnie. Dzieci chłoną informacje bez zastanawiania się czy są one poprawne, wypowiadają się swobodnie, bo są nagradzane po prostu za mówienie, a nie są karane za błędy.

– Dorośli mają pełną świadomość procesu uczenia się, starają się unikać błędów, a przez to mniej mówią.

ZDOLNOŚĆ MYŚLENIA ABSTRAKCYJNEGO, FORMALNEGO, POZNAWCZEGO.

Wniosek 4:

– U dzieci myślenie abstrakcyjne czy poznawcze jest jeszcze niewykształcone. Dzieci nie potrafią również dokonywać złożonych analiz i syntez nowych informacji.

– Osoba dorosła rozumie i wie: jak się uczyć, jak kontrolować swoją uwagę, jak rozwiązać problem i jak zapamiętywać. Dorośli posiadają rozwiniętą już wiedzę metalingwistyczną. Mają  świadomość użycia danych części mowy. Rozumieją, że dane zdanie może mieć dwa znaczenia: dosłowne i przenośne.  Osoba dorosła nieustannie porównuje nowe informacje do wiedzy już zdobytej.

POPRAWIANIE JAKO NEGATYWNY ASPEKT.

Wniosek 5:

– Dzieci są zanurzone w języku. Słyszą go cały czas, doświadczają wieloma zmysłami. Są nagradzane za każde wypowiedzi i czasami poprawiane. Nie mają rozumienia nauki. Nie odbierają poprawiania jako aspektu negatywnego.

– Dorośli ucząc się języka przeznaczają na to pewien czas. Rzadko zdarza się tak, że mogą wyjechać do obcego kraju i po prostu zanurzyć się w tym języku i osłuchać się z nim. Wtedy też osoba dorosła jest zmuszona do konwersacji, czyli do częstszych ćwiczeń. Dorośli mówią po prostu mniej i wolniej, cały czas się kontrolując i poprawiając.

NAUKA POPRZEZ IMITACJĘ.

Wniosek 6:

– Dzieci nie mając poczucia popełniania błędu skupiają się na sensie zdania, na przekazaniu znaczenia. To zaś, czego się uczą od dorosłych, to sposobu, w jaki ta informacja zostanie dostarczona. Imitują to, w jaki sposób maja o coś poprosić lub np. czegoś zażądać.

– Dorosły ucząc się nowego języka imituje strukturę powierzchowną: idiomy, akcent, wymowę, strukturę zdania.

NAUKA PRZEZ ZROZUMIENIE.

Wniosek 7:

– Mówi się, że dzieci uczą się przez zapamiętywanie i powtarzanie. Jednak dzieci rozumieją użycie danych słów czy konstrukcji poprzez kontekst w jakim się to odbywa.

– Dorośli nowe informacje odnoszą do posiadanej już przez nich wiedzy i doświadczenia.

EFEKTYWNA NAUKA JĘZYKA.

Wniosek 8:

Dzieci i dorośli różnią się w sposobie uczenia się języków obcych. I dlatego tak ważne jest dostosowanie metod, technik nauki do wieku osoby uczącej się. Dzięki temu nauka będzie najbardziej efektywna. 

 

Jeśli chciałbyś nawiązać kontakt z Sylwią, napisz do mnie, a ja przekażę jej Twoją wiadomość.

Nasunęły Ci się jakieś pytania?

Chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami odnośnie nauki języków obcych?

Skomentuj!

PlayPlay

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *